Nobelfirande

Varje år uppmärksammar vi Nobeldagen. I år infaller Nobeldagen på en lördag så därför firade vi i igår. De barn som ville klädde sig extra fina och vi pedagoger var Nobeltjusiga i långklänning, kavaj, glitter och tiara.

Då vi arbetar med matematik denna månad är det även matematik som uppmärksammas denna dag. Vi gör tre uppdrag utifrån Bishops matematiska principer. Alan Bishop har formulerat sex fundamentala matematikaktiviteter. Genom att se på matematik genom indelningarna får vi en bredare och mer mångsidig uppfattning om vad matematik i barnens värld kan vara (http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/2627_10_3.pdf). 

1. Förklaring och argumentation. Motiveringar och förklaringar, resonemang och logiska slutsatser. Barn sätter ord på sina tankar, de diskuterar med andra och försöker förstå och förklara.

2. Lokalisering. Att hitta, orientera sig i rummet –lokalisering och placering. Barn lär sig hitta på förskolan, vägen hem och vart olika saker finns i affären. Vi skapar mentala kartor för att orientera oss i omgivningen.

3. Design. Former och figurer, mönster och symmetri, arkitektur och konst. Barn hittar likheter och skillnader på föremål. Form hjälper de att se skillnad på saker. Genom att sätta ihop former kan man skapa mönster. Barn gör mönster genom att pärla, måla, göra spår i sanden.

4. Räkning. Räkning, antalsord, räknesystem och talsystem. Barn visar med hjälp av fingrarna hur gamla de är. Barn rabblar upp tal, spelar spel med tärningar, sjunger sånger om talramsor, sparar pengar i sin sparbössa.

5. Mätning. Jämförelser, måttenheter och mätsystem, längd, area, volym, tid, vikt och pengar. Barn jämför vem som är längst och vem som är äldst. De mäter upp sand i sandformar och då får en uppfattning om volym. När man bakar är det viktigt med hur mycket av varje ingrediens som ska ner i bunken.

6. Lekar och spel. Rollekar, rollspel, fantasilekar, kurragömma, strategispel, tärningsspel, pussel.Barn leker på olika sätt beroende på ålder och situation. Rolleken bygger på föreställningen om en handling, en ordningsföljd och ett logiskt samband. I många spel utmanas barn att räkna och att tänka logiskt.


Första uppdraget var mätning. Vi mätte alla barn och pratade centimeter, att de växer, att de vuxit sen förra Nobel. De fick även väga sig och vi pratade om kilo och tyngd. 

Andra uppdraget var design. Barnen gjorde mönster på varsitt pepparkakshus. Vi pratade om vad mönster är och om upprepning. Om symmetri samt vad de olika formerna heter. 

Tredje uppdraget var lokalisering. Här fick de ställa en julstjärna på, under, framför och bakom bordet. 

Sedan var det prisutdelning med trumpetfanfar och applåder! Det var stolta barn som skakade hand och tog emot Skeppets Nobelpris i matematik. 

Sedan Nobelbal, Nobellunch med vacker dukning och EFTERRÄTT med tomtebloss!

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*