Mindfulness

Genom att barnen tidigt ges möjlighet att träna mindfulness, får de verktyg för hela livet att möta en allt mer stressfylld och ständigt föränderlig omvärld.

Vi introducerade mindfulness i små grupper. De fick låna ett varsitt mjukisdjur att koncentrera sig på. Att se på och känna på utan att berätta för någon annan vad de såg och kände. Jag bad dem titta på djurets ansikte, om det hade några ögon, en mun, kanske en nos. Hade djuret öron? Eller kanske tillockmed horn. Hur många ben hade djuret? Kanske en svans. Sen fick de fokusera på hur det kändes. Var det ett ludet djur eller slätt, eller strävt. Kändes det mjukt eller hårt? 

Sen fick de lägga sig ner på varsin dyna. Och vi slog på en inspelad mindfulness övning för barn. Där de skulle hålla sina mjukisdjur och lyssna till rösten.

Första gången tyckte barnen att det var lite svårt att fokusera. De tyckte att det var lite tråkigt att vara tysta ”så länge”. Men de tyckte ändå att det var skönt. Andra gången tyckte de att det var lättare, eftersom de visste vad det handlade om. Nu har vi även gjort mindfulness i storgrupp. En stimmig dag, kan det vara skönt att sätta sig ner med ett mjukisdjur i famnen, lyssna på lugn musik och fokusera på andningen.

Vi har även prövat med fruktstunden. Att fokusera på vad som händer i munnen. Hur det känns att bita i ett äpple. Hur det smakar och om det är saftigt eller torrt.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*